Navigation – Plan du site
Les enjeux des études cinématographiques et audiovisuelles : Théories, méthodes, idéologies, finalités

Enseignement du cinéma et des médias en Corée du Sud

Film and media studies in South Korea
Heui-Tae Park et Giusy Pisano

Résumés

Actuellement, les départements de cinéma et des médias sont très à la mode en Corée du Sud. En effet, leur enseignement trouve un développement sans précédents. Cela s’explique sans doute par les intérêts économiques que génère ce secteur, d’où les investissements des chaebols (Samsung, Daewoo, SK au début des années 1990) qui ont restructuré de manière verticale tous les secteurs de l’industrie cinématographique : financement, production, diffusion, distribution, etc. Mais ce n’est pas tout. Pour saisir l’engouement coréen pour les films, la K-pop, les séries télévisuelles (pas que les « Cinderella story »), les spectacles vivants, que la presse internationale résume sous l’expression Korean Wave. Il faudrait parcourir l’histoire du cinéma en Corée avant et après la colonisation japonaise, celle suivante pendant la dictature marquée par une censure très étroite, la libéralisation à la fin des années 1980 des médias, le tournant politique et culturel de la fin des années 1990. Tout en proposant quelques éléments de cet historique, ce texte présente les enjeux de l’enseignement du cinéma et des médias après les années 1990, notamment à travers les programmes de la Licence au Doctorat dans les universités généralistes, ainsi que ceux des universités spécialisées. Il est le résultat d’une enquête menée entre septembre et décembre 2013 auprès des universités coréennes. Les données sont tirées à la fois du questionnaire réalisé à cet effet, des éléments repérés dans les articles publiés sur les sites ou les guides des études de chaque université, des éléments épars tirés d’ouvrages généraux sur l’éducation (en coréen, français, italien et anglais), d’articles spécifiques sur l’histoire de la Corée du Sud, d’informations fournies par le Ministère de l’Éducation, de la Science et de la Technologie (MEST), ainsi que des commentaires fournis par des nombreux blogs Internet car le système d’éducation coréen semble passionner les internautes.

Haut de page

Texte intégral

1Le texte que nous présentons ici est le résultat d’une enquête menée entre septembre et décembre 2013 auprès des universités coréennes. Les résultats sont tirés à la fois du questionnaire réalisé à cet effet, des données repérées dans les articles publiés sur les sites ou les guides des études de chaque université, des éléments épars tirés d’ouvrages généraux sur l’éducation (en coréen, français, italien et anglais), d’articles spécifiques sur l’histoire de la Corée du Sud, d’informations fournies par le ministère de l’Éducation, de la Science et de la Technologie (MEST), ainsi que des commentaires fournis par de nombreux blogs Internet car le système d’éducation coréen semble passionner les internautes. Avant de proposer un bilan de cette enquête concernant particulièrement l’actuel apprentissage du cinéma et des médias dans ce pays, soulignons que le système d’enseignement en Corée – y compris celui du cinéma – est étroitement lié aux événements historiques qui ont marqué son histoire : la colonisation japonaise pendant 35 ans, puis l’indépendance qui a été rapidement suivie par la séparation du pays en deux parties et l’occupation du gouvernement militaire des États-Unis (United States Army Military Governement in Korea, USAMGIK) entre le 8 septembre 1945 et le 15 août 1948. Ensuite, les régimes dictatoriaux se sont succédés jusqu’aux années 1992. Un historique sur la place de l’éducation dans la culture coréenne, si bref soit-il, témoigne de la complexité de cette question.

  • 1 Park Se-Hoon est très explicite : « After the Korean War, the Korean school system suffered dramati (...)
  • 2 The Telegraph : « Korea’s school system a pressure cooker for children » (3 décembre 2013) ; Le Mon (...)
  • 3 1963-1993, Kim Young-sam étant le premier président « civil » de la Sixième Republique.
  • 4 A la liberation 22 % seulement des adultes coréens savait lire et écrire. Au sujet de l’éducation p (...)
  • 5 Haboush JaHyun Kim, "The Education of the Yi Crown Prince : A Study in Confucian Pedagogy," in Will (...)

2Force est de constater que dans ce pays, l’éducation s’est vue associée aux traditions philosophiques, aux mouvements de libération, aux initiatives politiques progressistes ou, au contraire aux régimes répressifs et dictatoriaux. Elle est depuis des siècles l’enjeu principal de la Corée, bien plus donc que l’objet d’une convoitise « capitaliste » destinée à faire face à la compétitivité nationale et internationale. En réalité, si le rêve du modèle américain est très présent dans l’actuel système éducatif coréen, bien des facteurs historiques, culturels, politiques et économiques peuvent l’expliquer1. L’« obsession » coréenne pour l’éducation évoquée récemment par la presse internationale à travers des titres très « accrocheurs » ou résolument arrogants et méprisants2, est difficilement saisissable sans un retour sur la période de la colonisation japonaise qui a fait de l’éducation - bien avant de devenir la bannière de la dictature des décennies suivantes3 et de l’actuel néo-libéralisme - l’un des principaux objectifs des mouvements de résistance visant à sauver la nation contre le « génocide culturel4 » perpétré par l’occupant japonais. Un tel traumatisme laisse des traces persistantes. De la sorte, l’« obsession » pour l’éducation d’un pays qui a subi la rupture avec son histoire, sa mémoire, ses traditions et religions, sa langue et sa culture, apparaît bien moins étrange. Ajoutons également que le système d’éducation, marqué notamment par la présence de nombreuses universités privées et religieuses, est également à mettre en relation avec l’enseignement traditionnel encouragé à travers le confucianisme, voire le néoconfucianisme5. L’image véhiculée par les médias de la Corée du Sud, comme d’un pays high-tech totalement orienté vers une course effrénée à la performance, s’estompe, elle est bien plus floue, du moins bien complexe. Dans la Revue des Sciences Sociales de 1967, consacré aux fonctions sociales de l’éducation, Pierre Bourdieu écrivait :

  • 6 Pierre Bourdieu, « Systèmes d’enseignement et systèmes de pensées », La Revue des Sciences sociales(...)

Comme bien des traits auxquels se reconnaissent les « écoles de pensée » et les « familles d'esprit » d'une même société, nombre de caractéristiques nationales de l'activité intellectuelle doivent être rapportées aux traditions des systèmes scolaires qui doivent leur spécificité à une histoire nationale particulière, et surtout à leur histoire spécifique à l'intérieur de cette histoire6.

3La Corée du Sud n’échappe pas à cette exigence, la spécificité de son histoire nationale pèse également sur l’enseignement du cinéma.

L’enseignement du cinéma et des médias dans le contexte de la « Korean Wave »

  • 7 Avant 1987, seules les sociétés nationales cinématographiques étaient autorisées à importer et dist (...)
  • 8 Winter Sonata, le grand succès des « Cinderella Story », mais aussi Iris ; The Legend ; Killer K ; (...)
  • 9 Citons à ce propos, les ouvrages incontournables : Yi Hyo-In, Jung Jong-Hwa, Park Ji-Yeon, A Histor (...)

4Actuellement, les départements de cinéma et des médias sont très à la mode en Corée du Sud. En effet, si l’apprentissage des arts, comme nous l’évoquions rapidement plus haut, semble peiner face au déferlement des sciences et technologies, en ce qui concerne le cinéma et l’audiovisuel plus en général, bien au contraire, leur enseignement trouve un développement sans précédent. Cela s’explique sans doute par les intérêts économiques que génère ce secteur, d’où les investissements des chaebols (Daewoo, Hyndai, Samsung au début des années 1990) qui ont restructuré de manière verticale tous les secteurs de l’industrie cinématographique : financement, production, diffusion, distribution, etc. Mais ce n’est pas tout. Il faut également saisir le parcours l’histoire du cinéma en Corée avant et après la colonisation japonaise, celle qui suit pendant la dictature marquée par une censure très étroite, la libéralisation à la fin des années 1980 des médias7 pour mieux saisir l’engouement coréen pour les films, la K-pop, les séries télévisuelles (pas que les « Cinderella story8 » !), les spectacles vivants, que la presse internationale résume sous l’expression Korean Wave. Il nous faudrait dans ce cas bien plus qu’un simple article ; limitons-nous, par conséquent, aux éléments les plus significatifs et nous renvoyons en note les études qui traversent cet historique9.

  • 10 Un exemple que nous connaissons pour avoir y participé : ce n’est que depuis 2011 que le Department (...)

5 Pendant la période des régimes autoritaires (1962-1992), l'État utilise la radiodiffusion télévisuelle, la production cinématographique, la presse écrite, etc. conformément à sa vision et sous un contrôle tel que, même après les ouvertures politiques et sociales des gouvernements qui ont pris la suite, la méfiance envers les médias et leur utilisation est toujours très vive, ce qui explique entre autre leur étude « tardive » dans les programmes universitaires10.

Le soulèvement de Gwangju le 18 mai 1980

Le soulèvement de Gwangju le 18 mai 1980

  • 11 Jeong Hyeon-Seon, Ahn Jung-Im, Kim Ki-tai, Jeon Gyong-ran, Cho Young-Ha, Kim Yang-Eun, « History, P (...)
  • 12 Pour plus de détails sur cette loi et les règlement pour les diffusion des programmes radiophonique (...)
  • 13 Jeong Hyeon-Seon, Ahn Jung-Im, Kim Ki-tai, Jeon Gyong-ran, Cho Young-Ha, Kim Yang-Eun, « History, P (...)

6D’après une analyse menée par un groupe de chercheurs11, l'éducation aux médias en Corée du Sud a émergé avec le mouvement civil pour la défense de la liberté de la presse et le droit du public de la télévision à des programmes de qualité. En effet, au début des années 1980, contre le renforcement du contrôle des médias par le régime autoritaire dirigé par des chefs militaires, un mouvement civique s’est levé pour rejeter les frais d'abonnement du KBS (Korea Broadcasting System), qui était et est toujours leader radiodiffuseur public. À partir d’avril 1986, cette campagne, nommée « The Movement against KBS Subscription Fee », a été menée par des organisations religieuses et des organisations de femmes. Il a été soutenu par 80 % de la population coréenne et cela pendant environ trois ans. Au cours de la campagne, les activistes des médias ont transformé la question des frais d’abonnement en un mouvement d’opinion. Les groupes religieux, tels que YMCA (Union chrétienne de jeunes gens) et les organisations de femmes, telles que le Korean Women Link, ont participé activement à la sensibilisation du public par l'analyse des contenus, l'analyse critique des programmes diffusés. Ce mouvement aboutit à la loi révisée sur la radiodiffusion en 200012 qui a servi de base juridique pour l'éducation aux médias afin de protéger les droits des spectateurs/auditeurs. En vertu de cette loi, les organisations non gouvernementales ont commencé à fournir une aide financière et de soutien aux infrastructures pour l'éducation aux médias, y compris celles universitaires. La loi a amélioré la liberté de la presse, en raison de l'introduction de plus de chaînes de télévision commerciales, entraînant moins de pression de la télévision publique. Elle a également joué un rôle important pour diffuseurs en les forçant à créer des programmes d'éducation aux médias : « Ces changements dans les environnements politiques et médiatiques ont affecté les pratiques de l'éducation aux médias. De ce fait, les associations de la société civile ont commencé à se concentrer davantage sur l'éducation des enfants et des jeunes plutôt que sur l'éducation des téléspectateurs. Les enseignants ont commencé à s’intéresser à l'éducation aux médias, mais principalement par des activités non systématiques, extra-scolaires. Depuis le milieu des années 1990, l'intérêt des jeunes pour la production cinématographique et vidéo a augmenté avec l'utilisation populaire des caméscopes numériques. Beaucoup de jeunes ont acquis des compétences de production vidéo à un faible coût dans les centres jeunesse gérés par les gouvernements locaux. La « Korean Society of Media Education » a commencé à tenir son congrès national sur l'éducation aux médias en 1997, réunissant enseignants, praticiens, universitaires13 … » L'histoire de l'éducation aux médias en Corée du Sud est donc enracinée dans ce mouvement civique de téléspectateurs. En raison de cet historique assez unique, l'éducation aux médias se caractérise par la diversité de ses collaborateurs, allant des organisations gouvernementales à l'industrie des médias, en passant par les associations civiles et les groupes d'enseignants volontaires.

  • 14 Valérie Gelézeau, “Espoir et disillusion de la decennia du “rayon de solei”, Critique international (...)
  • 15 Yim Hak-soon, “Cultural Identity and Cultural Policy in South Korea”, The International Journal of (...)

7 Ces événements autour de la question des médias ont vu le jour sous la présidence entre 18 décembre 1997 et 2003 de Kim Dae-Jung. Persécuté pendant la dictature de Park Chung-hee, prix Nobel pour la Paix en 2000 pour sa politique du « Rayon de soleil14 » visant un rapprochement entre la Corée du Sud et du Nord, Kim fait de la culture l’une des priorités de son mandat, et cela en pleine crise économique. Il crée en 1998 le Ministry of Culture and Tourism (MET) qui dans le but de renforcer les fonctions de l'éducation culturelle et artistique, comporte le “Bureau de la culture” et le “Bureau de l'industrie des médias15”. Kim Dae-Jung établit une série de réformes, tel le « Tourism Vision 21 » (1999-2003) ; il met en place le « Second Tourism Development Plan » (2002-2011), et surtout il instaure en 1999 la Basic Law for the Cultural Industry et fait passer le budget de la culture de 0,60 % à 1,15 %. Le Korean Film Councif (KOFIC), dirigé par neuf personnalités du monde du cinéma nommées par Ministry of Culture and Tourism (MET), lance une série d’initiatives (aide à l’écriture, la production et à la diffusion) destinées à soutenir et promouvoir les réalisations sud-coréennes, ainsi que les co-productions internationales. Le MET est également un acteur important dans l’organisation de nombreux festivals. Son organigramme rend compte de l’ampleur de ses missions.

  • 16 Shim Ae-Gyung, « From the Center of Different Peripheries : Constructing Cultural Content in a New (...)

8Parallèlement, la Korean Culture and Content Agency (KOCCA), créée en 2001 assure la promotion des jeux vidéo, la musique, les programmes télévisés, les bandes dessinées, les contenus des flux culturels. Selon Shim Ae-Gyung « de toute évidence, la longue histoire de la politique culturelle en Corée, accentuée différemment par les différents organismes tels la Korean Culture and Content Agency (KOCCA) et le Korean Film Council (KOFIC), ont fourni un squelette solide au développement de la vague coréenne et ouvert une nouvelle ère aux flux culturels transnationaux16 ».

  • 17 D’ailleurs, l’expression « vague coréenne » a d’ailleurs été utilisée pour la première fois par d (...)

9 L’intérêt de l’État porté à la culture, est suivi de près par les chaebols (Daewoo, Hyndai, Samsung au début des années 1990, comme nous l’avons vu) et les grandes sociétés qui désormais dominent l’industrie culturelle. À la fin des années 1990, l’industrie des médias est prête pour la Hallyu (한류)17 dont le déferlement a touché d’abord l’Asie, notamment le Viêt Nam, la Chine et le Japon, pour ensuite s’étendre à l’Europe, aux États-Unis et l’Australie.

  • 18 Shim Doo-bo, « L’hybridité et l’essor de la culture coréenne en Asie », www.ina-expert.com : Mise e (...)
  • 19 Homi Bhabha, The Location of Culture (1994), chap. « The postcolonial and postmodern questions of a (...)
  • 20 A ce sujet et concernant Kim Ki-Dick, voir : Cho Hwa-rim et Giusy Pisano, « Le récit triptyque par (...)

10Les productions préservent la culture locale défendue farouchement, tout en utilisant le savoir-faire hollywoodien. C’est bien là la complexité d’un phénomène hybride qui s’apparente à celui d’une certaine manière que connaît l’éducation et l’enseignement que nous avons vu. Shim Doo-bo18, professeur à l’Université Sungshin Women’s de Séoul, analyse le succès de l’industrie coréenne des médias comme une métaphore permettant de saisir le phénomène plus général d’interaction entre « global » et « local ». En faisant appel à la notion d’hybridité postcoloniale de Homi Bhabha19, il nuance fortement les thèses qui limitent l’actuel essor des médias coréens à la simple domination américaine à l’ère de la mondialisation. Il analyse la façon dont les Coréens se sont approprié des formes culturelles et des conventions en provenance de la « sphère globale » (musique, cinéma, mode, etc) pour faire exister leur culture et leurs traditions. Cette hybridité se reflète aussi bien dans les séries télévisuelles (Iris, Killer K ou encore Alone in Love, par exemple), la k-pop, les jeux vidéo (Mabinogi Heroes, Scions of Fate, Kingdom Under Fire, etc.) les films populaires où cohabitent formes hollywoodiennes et contenus culturels issus de la tradition coréenne (Masquerade, The Host, The Mother, New World, Chaser, Breathless, The Good, the Bad, the Weird, etc.) que dans les films d’auteur (ceux de Im Kwon-taek, Kim Ki-duk, Park Chan-wook, Hong Sang-soo, Bong Joon-Ho, Park Kwang-su, Hong Sang-Soo, Lee Chang-Dong, etc.) où cette fois-ci les références aux cinémas européens sont revendiquées20.

11Titre : Iris (Série Télé)
Sortie : 2009
Production : Taewon Entertainment
Réalisateur : Kim Kyu-Tae, Yang Yun-Ho

Titre coréen : Gae-wa Neukdae-ui Sigan (Série Télé)
Titre français : Time Between Dog and Wolf
Sortie : 2007
Production : MBC-TV

  • 21 Shin Jee-young‬‬‬‬‬‬, Negotiating local, regional, and global : Nationalism, hybridity, and transna (...)
  • 22 Idem, p. 44. « …. with the boon, many film studios were built and several film departments were est (...)

12L’hybridité s’étant à la consommation des programmes télévisuels (il suffit de passer quelques heures devant le petit écran …) ou des films puisque depuis quelques années certains les multiplex très high-tech réservent des écrans dits « Arts » par lesquels des films indépendants, ou « Art et Essai », du monde entier sont à l’affiche et cela durant plusieurs semaines. Enfin l’hybridité est dans l’offre et la demande, elles-mêmes. Les industries culturelles coréennes semblent avoir « coréeanisé » les modèles culturels occidentaux, certes pour s’imposer face à la concurrence du marché mondial mais également pour répondre à l’attention que son public local porte à la tradition et l’identité coréennes, comme nous avons pu le constater à propos de la question de l’éducation. Shin Jee-young analyse dans cette optique le New Korean Cinema lorsqu’il écrit dans sa thèse de doctorat consacrée à ce sujet qu’en effet « le concept de la mondialisation par la coréeanisation fournit un terrain idéal pour la commercialisation et la marchandisation de l'industrie de la culture traditionnelle tout en prétendant protéger l'identité culturelle des menaces de l'impérialisme ou l'homogénéisation culturelle21 ». Il voit même dans cette apparente dichotomie l’un des éléments qui explique le développement de l’enseignement du cinéma et des médias dans les universités puisque, avec la bénédiction de l’État et des grands capitaux, « de nombreux studios de cinéma ont été construits et plusieurs départements de cinéma ont été créés dans les universités22 ».

Titre coréen : Balhyo Gajok (Série Télé)
Titre français : Fermentation Family
Sortie : 2011
Production : JTBC
Réalisateur : Park Chan-Hong

« Globalisation et localisme, pratique et théorie : le K-médias universitaire »

13Nous avons souligné que la fin des années 1990 marque un tournant dans la vie politique et culturelle des Coréens. C’est un fait, les programmes universitaires s’adaptent en renforçant la place du cinéma et des médias en général ; des écoles privées et d’État sont consacrées à la réalisation cinématographique et télévisuelle, aux jeux vidéo, au webdocumentaire ; des centres culturels proposent aux amateurs une initiation aux métiers de l’audiovisuel. Le KBI (Korean Broadcasting Institute) joue le rôle de médiateur entre les chercheurs et les professionnels, entre les théories universitaires et les avis d'experts ; il sponsorise des ateliers sur la production de programmes télévisuels et production cinématographique destinés aux étudiants universitaires dans l’objectif d’instaurer un système éducatif visant à l'équilibre entre les compétences pratiques et les fondements théoriques23. De facto, mises à part deux universités - Chungang University avec son département cinéma crée en 1958 et Hanyang University en 1960 -, l’enseignement des médias date des années 1990/2010. Les villes qui semblent être le cœur névralgique de cette formation sont celles de Séoul et Pusan, ainsi que l’agglomération de Kynggi. D’une manière générale, on constate d’après notre questionnaire, que, si avant les années 1990 peu d’universités avaient un département de cinéma, en revanche, dès les années 2000-2002, on observe un extraordinaire développement des études sur la télévision, les métiers du web, les arts numériques. Par ailleurs, l’importance donnée aux cours pratiques a contribué à la prise en compte des nouvelles technologies numériques dans le cursus universitaire. Il y a là un aspect qui nous semble être l’une des caractéristiques fondamentales de l’enseignement du cinéma et des médias en Corée du Sud et l’une des différences par rapport à la France.

  • 24 Michel Marie, Guide des Études cinématographiques et audiovisuelles, Paris, Nathan, 2006.

14Les premiers départements français de cinéma ont vu le jour autour de l’année 1969 (Université de Paris 3, Université de Montpellier, etc.) alors que des cours ponctuels sont donnés dès 1967 au sein de département Lettres modernes (Universités Lyon 2 et Provence-Aix-Marseille 124). L’enseignement était théorique et les cours pratiques, sous forme bien souvent limitée aux ateliers d’écriture et des techniques de scénario, ont été intégrés à la formation universitaire que progressivement et non sans difficultés : certes les moyens financiers conséquents que nécessitent la pratique et le rôle joué par les grandes écoles créées à cet effet (l’ENS Louis-Lumière et la Femis) en sont l’une des causes, cependant le déni dont fait l’objet, encore de nos jours, la technique, nous semble bien la raison la plus probante ...

15À la même époque, nous l’avons rappelé dans notre historique, la Corée du Sud était loin d’être dans la ferveur post-mai 1968 … L’enseignement du cinéma et des médias est plus tardif, mais il a connu dans ce pays un processus inverse par rapport à la France : c’est par la pratique que le recours à la théorie est devenue une nécessité et non le contraire : ici les grandes écoles font partie intégrante du système universitaire, d’où la formation proposée par exemple par la Tongmyong University de Busan qui pourrait être comparée à celle des grandes écoles de cinéma françaises. La pratique reflétant l’évolution des formes esthétiques, sa prise en compte dans le processus de formation a permis d’intégrer plus facilement les cours sur le Web Design, 3D image synthesis, Visual Sound, TV Drama Directing, etc. et cela jusqu’au doctorat. En effet ou si l’on constate que les cours théoriques viennent en force à partir du Master, il n’en reste pas moins qu’ils sont toujours présents tout le long du cursus universitaire. L’hybridité que nous avons observée entre identité locale et globalisation se reflète également dans les programmes universitaires : des cours pratiques - parfois même très pointus sur tel ou tel autre effet spécial – accompagnent l’enseignement sur le cinéma expérimental et indépendant, sur les nouvelles approches théoriques (Cultural Studies, Gender Studies, etc.) ; les cours sur les « Théories du film contemporain », d’« Histoire du cinéma mondial », du « cinéma soviétique », de la « Nouvelle Vague française » ou encore sur l’histoire du cinéma européen en général côtoient ceux sur l’« Analyse du film coréen », sur l’« Histoire du cinéma coréen », ou encore sur l’esthétique des séries télévisuelles, car le petit écran fait l’objet de plusieurs enseignements, y compris dans les départements de cinéma. Des universités spécialisées, telle la Korea National University of Arts jouent pleinement des atouts d’une formation qui conjugue savoir-faire hollywoodien et arts traditionnels coréens. Cette hybridité est à l’image d’un système universitaire dont les projets de formation sont à la fois financés par le gouvernement et par l’industrie culturelle. Afin de donner une idée de ce vaste paysage, nous attirons l’attention du lecteur sur quelques exemples significatifs.

De la Licence au Doctorat : les programmes cinéma et médias dans les universités nationales généralistes

16Aujourd’hui, en compte en Corée du Sud 55 départements de Cinéma et Médias, répartis dans 43 universités ; à cela il faut ajouter les enseignements plus ponctuels que d’autres départements (généralement de Lettres et Arts) offrent : par exemple, parmi les 32 départements de Langue et Civilisation françaises, 29 proposent des cours en cinéma et histoire des médias.

  • 25 Site internet de la Sognag University.

17Voyons un exemple concret : Sognan University de Séoul. Cette université offre depuis 1999 une formation en Master et Doctorat. Sa Graduate School of Media est spécialisée dans le cinéma, les nouveaux médias, les arts interactifs, les contenus numériques de divertissement. Elle a reçu un financement spécial du gouvernement appelé le « Brain Korea XXIe siècle » en septembre 1999 et a développé une coopération avec l’industrie pour des diplômés ayant une expérience théorique et pratique destinée à répondre aux attentes de « la société multimédia du 21e siècle25 ». L'École offre trois options : Film & Media Arts, Technologie Art et Technologie des Médias, avec environ 100 étudiants pour chaque programme et un enseignant pour 10 élèves en moyenne. L'école dispose d'installations de pointe, y compris des caméras 3D et plates-formes, Sony F-900 caméra HD et Arri BL4 caméra 35mm ainsi que d'autres équipements de films et de vidéos professionnels. Les œuvres réalisées par les étudiants de cette université font le tour des festivals : Busan International Film Festival, Amsterdam Festival du film documentaire, Clermont-Ferrand Short Film Festival, Melbourne International Film Festival, Tokyo International Film Festival, Festival du Film Asiatique de Lyon, documentaire international de Munich Festival du Film, et Animafest Zagreb, etc. Elle comporte plusieurs majors : « Films et des arts médiatiques » ; « Technologie et art » ; « Technologie des médias ».

« Les universités spécialisées »

  • 26 Site de la Korea National University of Arts.

18Ces universités délivrent un diplôme professionnel difficilement comparable au système français car inexistant en Europe. Deux années d’études qui peuvent se poursuivre en une licence professionnelle ou généraliste par concours. Des formations plus spécialisées sont également proposées sur une année. Actuellement la Corée du Sud dispose de 21 universités spécialisées (niveau Bac +2 ou BTS) en cinéma et médias. Parmi ces universités certaines ont un statut assez particulier : elles délivrent des diplômes en Licence 3 et sont considérées parmi les meilleures dans le domaine. Tel est le cas de la prestigieuse Korea Naional University of Arts (K-Arts), créée par le Ministère de la Culture et du Tourisme en 1993, dans le cadre du programme offensif pour le développement de la culture. Elle dispose de 26 départements dans six écoles : l'école de musique, l'école d'art dramatique, l'école de cinéma, télévision et multimédia, l'école de danse, l'École des arts visuels, l'École d’arts traditionnels coréens. C’est l’une des rares universités nationales en Asie exclusivement dédiée à la préparation des jeunes artistes dans tous les genres artistiques : la musique, la danse, le théâtre, le cinéma, la télévision, animation, art, design, architecture, et les arts traditionnels coréens. Plus de 2700 étudiants y sont inscrits et 730 professeurs assurent les cours. La School of Film, TV & Multimedia compte plusieurs départements : le departement of film Making ; le departement of Broadcasting ; le departement of Animation ; le departement of Multimedia ; le department of Cinema Studies. Sa devise : « theoretical practice and practical theory », de la théorie à la pratique de la pratique à la théorie ! Ici, tant pour la pratique que pour la théorie l’attention est portée sur la culture visuelle de l’Asie de l’Est et d’ailleurs dans le monde : « There are programs on film and cultural theories including global and local film histories26 », globalisation et localisme cohabitent (…) et le choix entre les cours impressionnant : jusqu’à 82 cours pour les trois années !

19Au terme de ce panorama sur l’enseignement du cinéma et des médias en Corée du Sud nous espérons à la fois avoir offert au lecteur des renseignements et indications précieux, bien souvent épars et dans des langues qui ne sont pas toujours très accessibles et avoir contribué ainsi à donner une image de l’éducation en Corée du Sud, en particulier celui du cinéma et des médias, bien plus complexe de celle que la presse européenne diffuse. La k-pop, le K-cinéma, les dramas sont bien plus qu’un phénomène à la mode :

  • 27 Shim Doo-bo, « L’hybridité et l’essor de la culture coréenne en Asie », op. cit. 

Le succès commercial actuel des médias coréens est une résultante de la lutte menée par la Corée pour la continuité d’une culture confrontée à la menace d’une domination culturelle mondiale. (…) une lutte menée par les Coréens pour préserver une diversité culturelle face à une éventuelle érosion de leur particularité culturelle. Au cours de ce processus, une hybridation culturelle s’est produite alors que des acteurs et des agents locaux interagissaient et adaptaient des formes issues d’une culture mondialisée, en les utilisant comme des ressources à partir lesquelles les Coréens pouvaient construire leur propre espace culturel, comme en témoigne le cas du rap. En cela, nous comprenons que la mondialisation, tout particulièrement dans le domaine de la culture populaire, donne naissance à une forme d'hybridation qui travaille au maintien des identités locales dans un contexte mondial. (…) Bien que les formes de divertissement populaire, comme le cinéma et la télévision, soient une invention occidentale, les Coréens ont su donner à leurs médias des caractéristiques particulières issues de leur culture nationale où s’est épanouie une tonalité unique et souvent novatrice27.

Haut de page

Annexe

Sogang University, Séoul, 1999


PROGRAMME

Film Studies

Human Study I

Master, Doctorat

Dramatic Elements of Story in Screenwriting

Master, Doctorat

Sound for Film and Video

Master, Doctorat

Editing Aesthetics

Master, Doctorat

Theories and Practices in Cinematography

Master, Doctorat

History of Documentary

Master, Doctorat

Theories and Practices in Cinematography II

Master, Doctorat

Creative Improvisational Performance Project

Master, Doctorat

Image & Perception

Master, Doctorat

Theatre Workshop

Master, Doctorat

Voice and speech

Master, Doctorat

Narrative Workshop & Analysis

Master, Doctorat

Acting I

Master, Doctorat

Issues in Documentary

Master, Doctorat

Story Development

Master, Doctorat

Seminar in Acting Technique-Human Study II

Master, Doctorat

Media Entertainment Psychology

Master, Doctorat

Acting with Style

Master, Doctorat

History of World Cinema

Master, Doctorat

Applied Media Aesthetics

Master, Doctorat

Contemporary Film Theory

Master, Doctorat

Feature ScreenwritingWorkshop I – Art Film

Master, Doctorat

Film Analysis and Criticism

Master, Doctorat

Feature ScreenwritingWorkshop II- Genre Film

Master, Doctorat

Approaches to Film

Master, Doctorat

Production Project I

Master, Doctorat

Documentary Seminar & Workshop-Human Study II

Master, Doctorat

Advanced Acting I

Master, Doctorat

Film Industry

Master, Doctorat

Digital Cinema Journalism

Master, Doctorat

Psychology of Character-HumanStudy II

Master, Doctorat

Cinematic Aesthetics and Narrative

Master, Doctorat

Non-Fiction Filmmaking Production

Master, Doctorat

Film Production Workshop

Master, Doctorat

Editing Analysis

Master, Doctorat

Advanced Acting II

Master, Doctorat

Writing for Film and Television I

Master, Doctorat

Production Project II

Master, Doctorat

Filmmaking Fundamentals

Master, Doctorat

Intermediate Film Production Workshop

Master, Doctorat

Theories of Screen Directing

Master, Doctorat

Master Class

Master, Doctorat

Production Design

Master, Doctorat

Advanced Film & TV Production Workshop

Master, Doctorat

Writing for Television

Master, Doctorat

Advanced Documentary Seminar and Workshop

Master, Doctorat

Movement for the Actor

Master, Doctorat

Graduate ActingProduction – Film/Theater

Master, Doctorat

Feature ScriptAnalysis

Master, Doctorat

Project Workshop

Master, Doctorat

Directing-Pre Production

Master, Doctorat

Practicum for Production

Master, Doctorat

Digital Contents Creation I

Master, Doctorat

Script Analysis

Master, Doctorat

Acting II

Master, Doctorat

Interactivity Study

Master, Doctorat

Acting for Film and Television

Master, Doctorat

Understanding Digital MediaLanguage

Master, Doctorat

The Art of Adaptation

Master, Doctorat

Digital Storytelling

Master, Doctorat

Film Development & Producing

Master, Doctorat

Visual Research Methods

Master, Doctorat

Dramatic Elements of Story in Screenwriting

Master, Doctorat

PROGRAMME

Art & Technology

Introduction to 3D Computer Graphics

Master

Digital Signal Processing

Master

User Interface Design

Master

Motion Capture and Edition

Master

Multimedia Programming C++

Master

Numerical Methods

Master

Introduction to Digital Image Processing

Master

Augmaented Reality

Master

Introduction to Artificial Life Robot

Master

Independent Study

Master

Computer Vision Modeling

Master

Computer Music

Master

Digital VideoComposition

Master

Numerical Analysis for Vision and Computer Graphics

Master

Non-photorealistic Rendering

Master

Special Topics on Computer Graphics Application

Master

Artistic Rendering

Master

Special Topics on Computer Vision

Master

Human and Computer Vision

Master

Special Topics on Data Broadcasting

Master

Introduction to Shape Modeling

Master

Special Topics on Image Processing

Master

Introduction to 3D Modeling & Animation

Master

Special Topics on Special Effects

Master

TONGMYONG UNIVERSTITY, Busan, 1996

Programme Licence

Department of Digital Video & Animation

Basic Drawing

Licence

Storyboard

Licence

Art Anatomy

Licence

2D Animation1

Licence

Introduction to Animation

Licence

Animation Directing

Licence

Chromatology

Licence

Flash Animation1

Licence

Croquis

Licence

Visual Effect Production1

Licence

Motion Study1

Licence

Stereo-Scopic Image Modeling

Licence

Acting Practice

Licence

Digital Image Process

Licence

Modeling Practice1

Licence

Animation Creation

Licence

Character Design

Licence

Animation Analysis

Licence

Storytelling

Licence

Industrial Field Trip

Licence

Photography

Licence

Animation Workshop

Licence

Three Dimension Modeling

Licence

Graduation Animation Work

Licence

Digital Sound

Licence

Portfolio

Licence

Animation Planning

Licence

PROGRAMME MASTER/DOCTORAT ANIMATION

Department of Digital Video & Animation

Motion Study

Master, Doctorat

2D Graphics

Master, Doctorat

History of Animation

Master, Doctorat

Animation Sound Effect

Master, Doctorat

3D CG Modeling

Master, Doctorat

Stop-motion Animation

Master, Doctorat

3D Modeling

Master, Doctorat

Special Effect & Background Production

Master, Doctorat

Drawing Animation

Master, Doctorat

Experimental Animation

Master, Doctorat

3D CG Animation

Master, Doctorat

Animation Seminar

Master, Doctorat

 HANYANG UNIVERSITY, Séoul, 1960 

PROGRAMME LICENCE

Departement « Theatre & Film »

FUNDAMENTALS OF STORYTELLING

Licence

KOREAN FILM HISTORY 2

Licence

INTRODUCTION TO CINEMATICS

Licence

CINEMATOGRAPHY THEORY AND PRACTICE 2

Licence

VISUAL MONTAGE THEORY AND PRACTICE

Licence

ADVANCED ACTING 1

Licence

DIGITAL CINEMA PRODUCTION 1

Licence

HISTORY OF WORLD CINEMA 2

Licence

ART PHILOSOPHY AND A HISTORY OF IDEAS

Licence

FILM PRODUCTION 2

Licence

CINEMATOGRAPHY THEORY AND PRACTICE 1

Licence

FILM ANALYSIS AND CRITICISM THEORY

Licence

PHILOSOPHICAL UNDERSTANDING OF SCIENCE AND TECHNOLOGY

Licence

FILM POST PRODUCTION

Licence

SOUND MONTAGE THEORY AND PRACTICE

Licence

MODERN ARTS AND VISUAL MEDIA

Licence

DIGITAL CINEMA PRODUCTION 2

Licence

FILM PRODUCTION 3

Licence

THEORY OF SCREEN WRITING

Licence

A STUDY ON CULTURE THEORY

Licence

KOREAN FILM HISTORY 1

Licence

A STUDY ON CINEMA DIRECTORS

Licence

DOCUMENTARY FILM HISTORY

Licence

FILM SOUND PRODUCTION

Licence

HISTORY OF WORLD CINEMA 1

Licence

FILM INDUSTRY AND MANAGEMENT

Licence

FILM PRODUCTION 1

Licence

FILM PRODUCTION 4

Licence

SCENARIO CREATION

Licence

ISSUES ON MODERN SOCIETY AND CINEMA CREATION

Licence

CINEMA ACTING AND DIRECTING

Licence

CONTEMPORARY FILM SEMINAR

Licence

FILM AESTHETICS

Licence

FILM PRODUCTION 5

Licence

Chung-Ang University, Séoul, 1958

Programme Licence

Department of Film Studies

Image Composition

Licence

New Media

Licence

History of World Cinema

Licence

Short Film Workshop

Licence

Understanding of Classic Film

Licence

Scenario Reading

Licence

History of Story

Licence

Practice of Editing

Licence

Film & Literature

Licence

Practice of Film Technology

Licence

Introduction of Cinema Aesthetics

Licence

Theory of Author Art

Licence

History of Image

Licence

Producing of Visual Language

Licence

Basic Film Production

Licence

Documentary

Licence

Basic Scenario

Licence

Practice of TV Production

Licence

Pre-Production Practice

Licence

Film Act & Producing

Licence

History of Korean Film

Licence

Analyse of Genre Film

Licence

Mise en scene Studies

Licence

Field Practice

Licence

Film & Human

Licence

Modern Idea & Film

Licence

Research Studies for Film

Licence

Practice of Film Production

Licence

Screenwriting

Licence

Major Studies

Licence

Basic Shooting

Licence

Modern Film Analyse Seminar

Licence

Basic Editing

Licence

Film Theory of Film Director

Licence

History of Documentary

Licence

Film Production Project

Licence

Analyse of Narrative

Licence

PROGRAMME MASTER/DOCTORAT

Department Arts & Technology

Basic Digital Imaging

Master, Doctorat

Film Study Methodology

Master, Doctorat

Visual Art & Computer

Master, Doctorat

Analysis of Modern Film Image

Master, Doctorat

Computer Vision

Master, Doctorat

Film Sound Design

Master, Doctorat

Advanced Image Processing

Master, Doctorat

Timing Analysis

Master, Doctorat

Copyright Precedent Studies

Master, Doctorat

Visualization

Master, Doctorat

Computer Graphics Using Digital Processing

Master, Doctorat

Film Poetics

Master, Doctorat

Image Processing

Master, Doctorat

Image Industry Budget & Accounting

Master, Doctorat

Digital Art

Master, Doctorat

New Media & Visual Industries

Master, Doctorat

Mobile Graphics

Master, Doctorat

Digital Writing

Master, Doctorat

Game Intelligence Technics Seminar

Master, Doctorat

Animation Design

Master, Doctorat

School-Industry Cooperation for Game

Master, Doctorat

History of Korean Film

Master, Doctorat

Real-time Digital Art

Master, Doctorat

Stop-Motion Animation Studies

Master, Doctorat

Digital Signal

Master, Doctorat

Montage

Master, Doctorat

Computer Game Production Project

Master, Doctorat

Animation Aesthetics

Master, Doctorat

Special Effect Production Project

Master, Doctorat

Understanding of Editing Equipment

Master, Doctorat

Visual Culture Studies

Master, Doctorat

Film Lighting Studies

Master, Doctorat

Special Photographes

Master, Doctorat

Practice of Film Production

Master, Doctorat

Practice of 3D Animation Production

Master, Doctorat

Practice of Advanced Production

Master, Doctorat

Adaptation

Master, Doctorat

Dongseo University, Busan, 2000

PROGRAMME LICENCE

Department Film & Video

Acting

Licence

Genre Film Studies

Licence

Introduction to Cinema

Licence

Film Making Workshop

Licence

Storytelling History

Licence

Film Analysis and Criticism

Licence

Film Reading&Writing

Licence

Sound Production

Licence

Drama Writing

Licence

Master Class

Licence

Film History

Licence

Documentary Film Production

Licence

Scriptwriting

Licence

Im Kwon Taek's Film Studies

Licence

Editing Fundamentals

Licence

Production Design

Licence

Scenario Workshop

Licence

Film Production Planning

Licence

On Editing

Licence

Post Production Practice

Licence

Film Production Training

Licence

Field Studies

Licence

Advanced Cinematopraphy

Licence

Drama&Film Eduction

Licence

Film Direction Studies

Licence

Modern Film Semminar

Licence

Recording Techniques

Licence

Acting Direction

Licence

Korean Film History

Licence

Kookmin University, Séoul, 1998

PROGRAMME LICENCE

Departement Theatre and Cinema Major

Introduction to Film

Licence

Cinematography

Licence

Acting the basic

Licence

Practice on Commercial Film

Licence

Film Analysis

Licence

Multimedia Acting

Licence

Basic Practice of Film Production

Licence

synchronous recording Practice

Licence

Basic Cinematography

Licence

Practice of Film Music Production

Licence

Editing Workshop

Licence

Practice of Directing Workshop

Licence

Script Workshop

Licence

History of Korean Cinema

Licence

History of Western Film

Licence

Drama&Film Eduction

Licence

Visual Working Seminar

Licence

Research and Teaching Skills of Subject Materials on film & theatre

Licence

Visual Image composite Workshop

Licence

Acting Style Workshop

Licence

Production Practice

Licence

Film Esthetics

Licence

Documentary Workshop

Licence

Theory of Directing

Licence

Author Theory

Licence

Storytelling Workshop

Licence

Practice of Sound Editing & Mixing

Licence

Criticism

Licence

Screenwriting

Licence

Experimental Film Theory

Licence

PROGRAMME MASTER THEORIE/PRATIQUE

Departement Theatre and Cinema Major

Scriptwriting

Master

Film & Multi-Media Workshop

Master

Total Art Theory

Master

Film & Multi-Media Workshop

Master

Film & Multi-Media Directing

Master

Film Analysis

Master

History of Film

Master

Cinematography

Master

Film Editing Practice

Master

Film Management

Master

Portfolio Workshop

Master

Dongguk University, Séoul, 1962

PROGRAMME MASTER PRATIQUE
Department Film & Digital Media

PROGRAMME MASTER RECHERCHE
Department Film & Digital Media

Introduction to Production design

Master

Introduction to Film History

Master

Production Drawing

Master

Study on The Film Criticism

Master

Set Design & Construction

Master

Topics on Cultural Studies

Master

Visualization

Master

Study in Film Genre

Master

Study of Mise-en-SCENE element

Master

Analysis of Film Style

Master

Visual Storytelling

Master

Documentary Film

Master

Film Production and New Technology

Master

Studies on Korean Directors

Master

Digital Compositing

Master

Seminar on Film Theory

Master

Digital Intermediate & Color Correction

Master

Experimental Film

Master

Pre-visualization Practice

Master

Film Sociology

Master

VFX and CG

Master

History of North Korean Film

Master

Case Study of VFX Technology

Master

Korean Film History

Master

VSFX Workshop1

Master

Study on Film Esthetics

Master

Sound Design

Master

Study on Europe film

Master

Sound Effect

Master

Study on Hollywood film

Master

Film Music

Master

Seminar on The Thesis Writing

Master

Sound Analysis

Master

Study on Narrative

Master

Study on the Asian film

Master

Film Industry

Master

PROGRAMME DOCTORAT RECHERCHE

Film & Digital Media

Acoustics

Doctorat

Study on Film Policies

Doctorat

Advanced Film Workshop

Doctorat

Study on Film Philosophy

Doctorat

Seminar on Film Analysis

Doctorat

Cinema Research and Historiography

Doctorat

Advanced Character Analysis

Doctorat

Advanced Study in Theory of Genre

Doctorat

Financing, Budgeting, & Scheduling

Doctorat

Study in Film History

Doctorat

Advanced for publicity & marketing

Doctorat

Study in Film and Ideology

Doctorat

Projecting and scenario analysis

Doctorat

Seminar in Film Narrative

Doctorat

Advanced Screenwriting

Doctorat

Study in Semiology of Cinema

Doctorat

Advanced Adaptation Scenario

Doctorat

Study in Film and Psychoanalysis

Doctorat

Advanced Workshop for Genres Scripwriting

Doctorat

Study in History of American Film

Doctorat

Research on Film Theory

Doctorat

Study on the Third World Cinema

Doctorat

Research on Digital Media

Doctorat

Study in History of Soviet Film

Doctorat

Seminar Classic Movie Analysis

Doctorat

Advanced Study in History of Korean Film from the Origin to 1945

Doctorat

Seminar Modern Movie Analysis

Doctorat

Advanced Study in History of Korean Film since 1945

Doctorat

Seminar Aesthetics of Editing

Doctorat

Seminar in French New Wave Directors

Doctorat

Study on Digital Editing

Doctorat

Seminar in American New Cinema Directors

Doctorat

Advanced Editing Workshop

Doctorat

Study in Gender and Film

Doctorat

Seminar in Masters of Light

Doctorat

Study on History of European Film

Doctorat

Digital Cinematography Technology

Doctorat

Study in History of Asian Cinema

Doctorat

Cinematography Seminar

Doctorat

Seminar on Film Industry

Doctorat

Cinematography Aesthetics

Doctorat

Special Topics in Italian Neo-Realism Directors

Doctorat

Advanced Production Design

Doctorat

Seminar in Russian Montage School Directors

Doctorat

Visual Communication

Doctorat

Seminar in Korean Film Directors from the Origin to 1945

Doctorat

A Study of Mise en scene

Doctorat

Seminar in Korean Film Directors since 1945

Doctorat

Study of Production Illustration

Doctorat

Study on Korean Film Directors

Doctorat

A Study of Set Design & Construction

Doctorat

Study on Hollywood Autherism

Doctorat

Advanced study of Visualization

Doctorat

Study on Experimental Film

Doctorat

CG/VFX Special Topics

Doctorat

Study on Asian Classic Films

Doctorat

VFX Independent Study

Doctorat

Study on European Classic Films

Doctorat

Advanced Workshop for Sound Design

Doctorat

Special Topics in Cinema Verite and Direct Cinema

Doctorat

Advanced Sound Effect

Doctorat

Film Genre Workshop

Doctorat

Surround Sound Technique

Doctorat

Seminar on Film Esthetics

Doctorat

Reading Film Classic

Doctorat

Advanced Study in Documentary Film

Doctorat

Study on North Korean Film

Doctorat

Konkuk University, Séoul, 2004

PROGRAMME LICENCE PRATIQUE

Departement Film Major

PROGRAMME LICENCE ANIMATION

Departement Film Major

Film Theory

Licence

Drawing Animation

Licence

History of World Cinema

Licence

Life Drawing

Licence

Digital Video Workshop

Licence

Sound Design

Licence

Basic Screenwriting

Licence

Animation Analysis

Licence

Practice of Image & Sound Expression

Licence

Free-Form Animation

Licence

Monologue Acting

Licence

Digital Visual Production Workshop

Licence

Acting Practice

Licence

Visual Media Seminar

Licence

Visual Image Editing

Licence

Basic Stop motion Animation

Licence

Film Genre Study

Licence

Music video Workshop

Licence

Method Acting

Licence

Storyboard

Licence

Screenwriting

Licence

Storytelling

Licence

Cinematography

Licence

Myth & Imagination

Licence

Improvisatory Acting

Licence

Character Design

Licence

Practice of Performance of Scene

Licence

3D Computer Animation

Licence

Character Study

Licence

3D Stip Motion Animation

Licence

Film Workshop

Licence

3D Computer Character Animation

Licence

History of Korean Cinema

Licence

Motion Graphics

Licence

HD Visual Image Workshop

Licence

Visual Animation Creation Seminar

Licence

Sound Design

Licence

Visual Post Production

Licence

Screen Acting

Licence

3D Digital Special Effects

Licence

Directing Analysis Seminar

Licence

Sign, Symbole, Expression

Licence

Film Industry Study

Licence

Acting for Animator

Licence

Documentary Film Production

Licence

Portfolio Concept Seminar

Licence

Advanced Acting

Licence

Animation Today

Licence

Practice of Long Scenario

Licence

Concept Art

Licence

Film Producing

Licence

sound production Seminar for Portfolio

Licence

Portfolio Production Workshop

Licence

Film Workshop

Licence

AVID Editing

Licence


PROGRAMME MASTER RECHERCHE

Departement Film Major

PROGRAMME MASTER PRATIQUE

Departement Film Major

Classic Film Theory

Master

Visual Culture Study

Master

Modern Film Theory

Master

Integrated Media

Master

Authorism Study

Master

Screen-writing Workshop

Master

Korean Film History

Master

Seminar in Media project

Master

PROGRAMME MASTER RECHERCHE

European Film History

Master

Collective Storytelling

Master

American Film History

Master

Moving Image Today

Master

Film Industry Study

Master

Video for New Media

Master

Film Language and Directing

Master

Computational Media

Master

Film Narrative and Story

Master

Introduction to Physical Computing

Master

Film Genre Study

Master

Exploration in Interactive Moving Image

Master

Cinema Therapy

Master

Animation Industry Study

Master

Film Criticism Seminar

Master

Sound for Moving Image & Animation

Master

Creative Project

Master

The Aesthetics Of Video Formats

Master

Collective Srorytelling

Master

PROGRAMME DOCTORAT RECHERCHE

Departement Film Major

PROGRAMME DOCTORAT PRATIQUE

Departement Film Major

Classic Film Theory Seminar

Doctorat

Visual Creative Seminar

Doctorat

Modern Film Theory Seminar

Doctorat

Integrated Media Seminar

Doctorat

Korean Film History Seminar

Doctorat

Scenario Workshop

Doctorat

European Film History Seminar

Doctorat

Interqctive Visual Study

Doctorat

American Film History Seminar

Doctorat

Visual Image Criticism Seminar

Doctorat

Authorism Study

Doctorat

Visual Today & Future

Doctorat

Film Criticism Study

Doctorat

Sound & Visual Study

Doctorat

Cinema and Art Therapy

Doctorat

Visual Culture Study

Doctorat

Film Acting Seminar

Doctorat

Animation Issue Study

Doctorat

Film Industry Seminar

Doctorat

Visual Genre Analysis Seminar

Doctorat

Film Education Seminar

Doctorat

Film Study and Methods Seminar

Doctorat

Sungkyunkwan University, Séoul, 1998

PROGRAMME LICENCE PRATIQUE

Departement Visual Image

Basic Interaction Workshop

Licence

Film History

Licence

Interactive Art

Licence

Basic Film Directing

Licence

Interactive Visual Image

Licence

Scenario Workshop

Licence

Basic Animation

Licence

Storytelling

Licence

Experimental Animation Study

Licence

Image Theory

Licence

Basic Design

Licence

Visual Image Aesthetics

Licence

Moving Image & Typo Design

Licence

Media Art Theory

Licence

Motion Graphic Workshop

Licence

Visual Culture Study

Licence

Practice of Music & Sound

Licence

Psychanalyse & Image Directing

Licence

Practice of Visual Sound

Licence

Experimental Visual Image Workshop

Licence

Basic Cinematography

Licence

Visual Image Criticism Study

Licence

Shooting Workshop

Licence

Pop Culture Study

Licence

Visual Editing Workshop

Licence

Visual Image Criticism

Licence

Film Workshop

Licence

Portfolio

Licence

Visual Field Practice

Licence

Dong-Eui University, Busan, 2005

PROGRAMME LICENCE GENERALE

Departement of Film Studies

Introduction to Cinema

Licence

Screenwriting for Feature Film

Licence

Introduction to Theatre

Licence

Speech

Licence

Movement

Licence

Screen Acting

Licence

Film Production Workshop

Licence

Editing

Licence

Basic Cinematography

Licence

Film Producing

Licence

Script Analysis

Licence

Asian Cinema Study

Licence

Basic Acting

Licence

Acting & Directing For Cinema & Theatre

Licence

Basic Screenwriting

Licence

Cinematography

Licence

Independent Film Production

Licence

Korean Cinema

Licence

Short Film Production Workshop

Licence

Study on Film Director

Licence

Short Film Production Workshop

Licence

Advanced Cinematography

Licence

Film Sound Design

Licence

Advanced Editing

Licence

Film History

Licence

Independent Film Production Workshop

Licence

Hollywood Cinema

Licence

Experimental Film and Video Art

Licence

Soviet Cinema

Licence

Theory of Acting

Licence

Film Criticism

Licence

Audition Workshop

Licence

Acting Practice

Licence

Improvisation

Licence

Documentary Film Production

Licence

PROGRAMME LICENCE PRATIQUE

Department of Visuel Information Enginnering

3D Animation Programming

Licence

Visual Animation

Licence

Image Processing

Licence

3D Stereoscopic Imaging

Licence

Visual Special Effect Theory and Practice

Licence

Digital Image Editing Theory and Practice

Licence

Stereoscopic Imaging System

Licence

Character Animation Theory and Practice

Licence

3D Animation Workshop

Licence

Digital video content

Licence

Korea National University of Arts, Séoul, 1995

PROGRAMME

Film Studies

Basic Media Workshop

Licence 1,2,3.

Genre Fim Editing

Licence 1,2,3.

Reading Mass Culture

Licence 1,2,3.

Sound Design

Licence 1,2,3.

Film Music

Licence 1,2,3.

Workshop in Character

Licence 1,2,3.

Understanding Comics

Licence 1,2,3.

Understanding Production Design

Licence 1,2,3.

Practical Photography

Licence 1,2,3.

History of World Cinema

Licence 1,2,3.

Semiiotics of Form & Space

Licence 1,2,3.

Master Class

Licence 1,2,3.

understanding TV Media

Licence 1,2,3.

Study on Director of Photography

Licence 1,2,3.

Korean Film History

Licence 1,2,3.

SoundMixing

Licence 1,2,3.

Cinema & Visual Arts

Licence 1,2,3.

Understanding Computer Graphics In Film

Licence 1,2,3.

Image & Text

Licence 1,2,3.

Narrative and Plot

Licence 1,2,3.

Workshop for Urban Studies

Licence 1,2,3.

Directing Actor

Licence 1,2,3.

understanding Animation

Licence 1,2,3.

Digital Cinema/D.I

Licence 1,2,3.

History of Photography

Licence 1,2,3.

Steadicam WS

Licence 1,2,3.

Short Film Studies

Licence 1,2,3.

Location Sound Recording

Licence 1,2,3.

Image & Space in Korean Culture

Licence 1,2,3.

Practice on Producing

Licence 1,2,3.

History of Documentary

Licence 1,2,3.

Understandig Film Score

Licence 1,2,3.

Orientation

Licence 1,2,3.

On-line Editing

Licence 1,2,3.

Sight and Sound

Licence 1,2,3.

Genre and Style Analysis

Licence 1,2,3.

Introduction to Directing

Licence 1,2,3.

Feature Film Directing

Licence 1,2,3.

Introduction to Cinematography

Licence 1,2,3.

Cinematographyfor Thesis Project

Licence 1,2,3.

Introduction to Editing

Licence 1,2,3.

Feature Film Editing

Licence 1,2,3.

Storytelling strategy

Licence 1,2,3.

Feature Film criptwriting

Licence 1,2,3.

Cinematography

Licence 1,2,3.

Understandig International Film Business

Licence 1,2,3.

Editing Fundamentals

Licence 1,2,3.

Analysis onCharacters

Licence 1,2,3.

Introduction to Sound

Licence 1,2,3.

Understanding Visual Contents Industry

Licence 1,2,3.

Introduction to Screenplay

Licence 1,2,3.

Internship

Licence 1,2,3.

Directing

Licence 1,2,3.

Visual Concept

Licence 1,2,3.

Practicum in Film Sound

Licence 1,2,3.

Editing for Thesis Film

Licence 1,2,3.

Introduction to Producing

Licence 1,2,3.

Sound for Thesis Film

Licence 1,2,3.

Thesis Workshop

Licence 1,2,3.

Understanding Visual Contents Industry

Licence 1,2,3.

Practice for Film Acting

Licence 1,2,3.

Analysis on Films

Licence 1,2,3.

Field Study

Licence 1,2,3.

International Joint Production Workshop

Licence 1,2,3.

Scenario analysis

Licence 1,2,3.

Film and the other Arts

Licence 1,2,3.

Reading Cinema for Creation

Licence 1,2,3.

Film and Human Science

Licence 1,2,3.

Creative Writing

Licence 1,2,3.

Film and Social Science

Licence 1,2,3.

Inter-Media WS

Licence 1,2,3.

Film and Natural Science

Licence 1,2,3.

ShortScenario WS

Licence 1,2,3.

Independent Project

Licence 1,2,3.

Genre Film Cinematography

Licence 1,2,3.

Analysis on Directors

Licence 1,2,3.

Narrative Workshop

Licence 1,2,3.

PROGRAMME

Audio-visual

WS for Image & Storytelling

Licence 1,2,3.

Understanding Computer Graphics In Film

Licence 1,2,3.

Mass Communication & Society

Licence 1,2,3.

Seminar for Cultural Studies

Licence 1,2,3.

Field Study 1

Licence 1,2,3.

Issues in Film & Visual Policy

Licence 1,2,3.

Basic Cinematography for TV

Licence 1,2,3.

Scenario WS 2 : narrative

Licence 1,2,3.

Basic Video WS

Licence 1,2,3.

TV Sound 2 : Sound Mixing and Design

Licence 1,2,3.

Field Study 2

Licence 1,2,3.

Post Production Editing

Licence 1,2,3.

Intermediate Cinematography for TV

Licence 1,2,3.

Culture of Internet and Visual Creation

Licence 1,2,3.

TV Studio Production WS

Licence 1,2,3.

Television Analysis and Criticism

Licence 1,2,3.

Understanding Documentary

Licence 1,2,3.

Visual Entertainment & Law

Licence 1,2,3.

Field Study 3

Licence 1,2,3.

Genre and Style Analysis

Licence 1,2,3.

Understanding Drama

Licence 1,2,3.

Advanced Cinematography for TV 1

Licence 1,2,3.

Documentary WS 1

Licence 1,2,3.

Internship 1

Licence 1,2,3.

Field Study 4

Licence 1,2,3.

Documentary WS 2

Licence 1,2,3.

Narrative WS 1

Licence 1,2,3.

TV Sound 3 : Sound Mixing and Design

Licence 1,2,3.

Advanced Production Planning WS

Licence 1,2,3.

Independent Project 1

Licence 1,2,3.

Media Studies Thesis I

Licence 1,2,3.

Independent Project 1

Licence 1,2,3.

Advanced Production WS

Licence 1,2,3.

Practices of Investigative Journalism

Licence 1,2,3.

Media Studies Thesis II

Licence 1,2,3.

On-line Editing 1

Licence 1,2,3.

Graduate Works Pitching and Proposing

Licence 1,2,3.

Advanced cinematography for TV 2

Licence 1,2,3.

Advanced Production Planning WS

Licence 1,2,3.

Independent Project 5

Licence 1,2,3.

Media Studies Thesis I

Licence 1,2,3.

TV entertainment & Format

Licence 1,2,3.

Advanced Production WS

Licence 1,2,3.

Internship 1

Licence 1,2,3.

Media Studies Thesis II

Licence 1,2,3.

Media Contents Formatting Workshop

Licence 1,2,3.

Graduate Works Pitching and Proposing

Licence 1,2,3.

Narrative WS 2

Licence 1,2,3.

Introduction to Directing

Licence 1,2,3.

Independent Project 2

Licence 1,2,3.

Introduction to Cinematography

Licence 1,2,3.

Independent Project 2

Licence 1,2,3.

Introduction to Editing

Licence 1,2,3.

Issues & Debates Seminar 1

Licence 1,2,3.

Commercial Moving Image Basic 1

Licence 1,2,3.

History of World Documentary

Licence 1,2,3.

Concepts of Commercial Moving Image 1

Licence 1,2,3.

Independent Project 5

Licence 1,2,3.

Basic Readings on Broadcasting

Licence 1,2,3.

Internship 2

Licence 1,2,3.

Theories of Journalism

Licence 1,2,3.

Independent Project 3

Licence 1,2,3.

Introduction to Screenplay

Licence 1,2,3.

Independent Project 3

Licence 1,2,3.

Basic Editing

Licence 1,2,3.

Issues & Debates Seminar 2

Licence 1,2,3.

Methodology of Partispant Observation

Licence 1,2,3.

Reality & Prospect of TV·Media

Licence 1,2,3.

Understanding Television & Digital Media

Licence 1,2,3.

Independent Project 6

Licence 1,2,3.

TV Studio Multi-Camera WS

Licence 1,2,3.

Advanced Post-Production WS

Licence 1,2,3.

Scenario WS 1 : non-narrative

Licence 1,2,3.

Internship 2

Licence 1,2,3.

Sound WS 1 : Field Sound

Licence 1,2,3.

Independent Project 4

Licence 1,2,3.

Advanced Editing

Licence 1,2,3.

Independent Project 4

Licence 1,2,3.

Aesthetics of Television

Licence 1,2,3.

Broadcasting Seminor

Licence 1,2,3.

Methods of Interviewing

Licence 1,2,3.

Independent Project 6

Licence 1,2,3.

PROGRAMME

Multimedia Image

Graphics ElementsI

Licence 1,2,3.

Digital Sound Design

Licence 1,2,3.

Digital Graphics 1

Licence 1,2,3.

Production Digital Moving Image I

Licence 1,2,3.

Commercial Moving Image Basic 1

Licence 1,2,3.

Intermediate Cinematography for TV

Licence 1,2,3.

Digital Editing Basic

Licence 1,2,3.

Production of Special Moving Image 1

Licence 1,2,3.

Graphics Elements II

Licence 1,2,3.

Motion Graphics workshop 1

Licence 1,2,3.

Digital Graphics 2

Licence 1,2,3.

Presentation 1

Licence 1,2,3.

Commercial Moving Image Basic 2

Licence 1,2,3.

Digital Cinematography

Licence 1,2,3.

Digital Cinematography Basic

Licence 1,2,3.

Internship 1

Licence 1,2,3.

2D Graphics Fundamentals

Licence 1,2,3.

Independent Project 1

Licence 1,2,3.

3D Graphics Fundamentals

Licence 1,2,3.

Production of Special Moving Image 2

Licence 1,2,3.

Commercial Moving Image Fundamentals

Licence 1,2,3.

Digital Editing

Licence 1,2,3.

Communication & Creativity

Licence 1,2,3.

Motion Graphics Workshop 2

Licence 1,2,3.

Intermediate 2D Graphics

Licence 1,2,3.

Presentation

Licence 1,2,3.

Intermediate 3D Graphics

Licence 1,2,3.

Internship

Licence 1,2,3.

Intermediate Commercial Moving Image

Licence 1,2,3.

ndependent Project

Licence 1,2,3.

Business & Creativity

Licence 1,2,3.

Advanced 2D Graphics I

Licence 1,2,3.

Senior Production

Licence 1,2,3.

Advanced 3D Graphics I

Licence 1,2,3.

Photographic Narrative

Licence 1,2,3.

Advanced Commercial Moving Image I

Licence 1,2,3.

CopyWriting

Licence 1,2,3.

Digital Sound Design 3

Licence 1,2,3.

Writing

Licence 1,2,3.

Independent Project 3

Licence 1,2,3.

Introduction to Sound

Licence 1,2,3.

Internship 1

Licence 1,2,3.

Miniature Workshop

Licence 1,2,3.

Advanced 2D Graphics II

Licence 1,2,3.

Image & Typography

Licence 1,2,3.

Advanced 3D Graphics II

Licence 1,2,3.

Digital Sound Design

Licence 1,2,3.

Advanced Commercial Moving Image II

Licence 1,2,3.

Production Digital Moving Image I

Licence 1,2,3.

Digital Sound Design 4

Licence 1,2,3.

Miniature Workshop 2

Licence 1,2,3.

Independent Project 4

Licence 1,2,3.

Image & Typography

Licence 1,2,3.

Internship 1

Licence 1,2,3.

PROGRAMME

Animation

Basic Storyboard 1

Licence 1,2,3.

Animation Workshop I

Licence 1,2,3.

Animation Software Excercise I

Licence 1,2,3.

Sound and Animation I

Licence 1,2,3.

Drawing of Human Body I

Licence 1,2,3.

3DAnimation Practice

Licence 1,2,3.

Study of Moving Image I

Licence 1,2,3.

Cartoon & Animation Seminar

Licence 1,2,3.

Basic Storyboard II

Licence 1,2,3.

Consilience Project

Licence 1,2,3.

Animation Software Excercise II

Licence 1,2,3.

Pre Production Practice

Licence 1,2,3.

Drawing of Human BodyII

Licence 1,2,3.

Practical Post Production W/S

Licence 1,2,3.

Study of Moving Image II

Licence 1,2,3.

Cartoon·Animation Workshop

Licence 1,2,3.

Kaywon School of Art & Design, Gyeonggi, 1993

PROGRAMME

Department of Animation

PROGRAMME

Department Moving Image Design

Introduction of Drawing

Licence 2

Principle of Moving Image Design & Editing

Licence 1

Idea and Creative Work

Licence 2

Cinematography & Lighting

Licence 1

Space & Model

Licence 2

Design & Typography

Licence 1

Understanding Animation

Licence 2

Introduction to 3D CG

Licence 1

Computer Graphics

Licence 2

Principles of Digital Compositing

Licence 1

Animation Storyboard

Licence 2

Introduction to Sound

Licence 1

Material Workshop

Licence 2

Storyboarding & Screenwriting

Licence 1

Life Drawing

Licence 2

Digital Shorts

Licence 1

Animation Digital Tools

Licence 2

Motion Design

Licence 1

Animation Sound

Licence 2

Computer Animation Production

Licence 1

Character Design

Licence 2

AD & Promotion Creative

Licence 1

Animation Critic

Licence 2

Interactive Moving Image Design

Licence 1

Conceptual Drawing for Animation

Licence 2

Sound Design

Licence 1

Digital Animation

Licence 2

Short Film Production

Licence 1

Stop Motion Animation

Licence 2

CF & Promotion Production

Licence 1

Animation Critic

Licence 2

3D CG & VFX

Licence 1

Animation Workshop

Licence 2

Portfolio Production

Licence 1

Layout

Licence 2

New Media production

Licence 1

Drawing Animation

Licence 2

Storytelling

Licence 2

Studio

Licence 2

Graduation Project

Licence 2

Interdisciplinary Animation

Licence 2

Interdisciplinary Design

Licence 2

Animation Seminar

Licence 2

Portfolio & Presentation

Licence 2

Filed Study

Licence 2

Korea College of Media Arts, Sejong, 1998

PROGRAMME (création en 2003)

Broadcasting

PROGRAMME (création 1996)

Cinematography

Idea & Expression

Licence 2

Practice of Imaging Device

Licence 2

Photo shoot & Analysis

Licence 2

Sound Shooting

Licence 2

NLE Editing Practice

Licence 2

Digital Editing

Licence 2

Web Design

Licence 2

Shooting Technics

Licence 2

Shooting Technics

Licence 2

Continuity Writing Workshop

Licence 2

Understanding to New Media

Licence 2

Special Shooting

Licence 2

TV Acting Analysis

Licence 2

VJ Production

Licence 2

Practice of Producing

Licence 2

Studio Shooting

Licence 2

Visual Grammar Theory & Practice

Licence 2

Studio Lighting

Licence 2

Script for Broadcasting

Licence 2

Report Shooting

Licence 2

Practice of VJ Production

Licence 2

Composition of Planning for Shooting

Licence 2

Practice of Imaging Device

Licence 2

Broadcast Shooting

Licence 2

TV Studio Directing

Licence 2

HD Visual Production Study

Licence 2

Practice of Lighting

Licence 2

Image Editing

Licence 2

TV Drama Directing

Licence 2

Portfolio Production

Licence 2

Digital Storytelling

Licence 2

3D Stereoscopic Image

Licence 2

Visual Image Aesthetic

Licence 2

ENG Shooting

Licence 2

Image Analysis

Licence 2

Outdoor Lighting

Licence 2

TV Documentary

Licence 2

3D Stereoscopic Image Graphic

Licence 2

3D Stereoscopic Image Directing

Licence 2

Field Practice

Licence 2

Theory of Pop Culture

Licence 2

Practice of Producing

Licence 2

Field Practice

Licence 2

Graduation Production

Licence 2

PROGRAMME (création 1996)

Visual Image Editing & Production

Introduction to Broadcasting System

Licence 2

Editing & Composition

Licence 2

Cinematography

Licence 2

Studio Broadcast Program Production

Licence 2

Story Telling Production Technics

Licence 2

Linear Editing

Licence 2

2D CG

Licence 2

3D Stereoscopic Image Editing & Production

Licence 2

Basic Digital Editing

Licence 2

Basic Sound Editing

Licence 2

Digital Editing Production

Licence 2

Sound Editing Production

Licence 2

VJ Production

Licence 2

Visual Analysis

Licence 2

Visual Grammar

Licence 2

Visual Seminar

Licence 2

3D CG

Licence 2

Visual Editing

Licence 2

Special Visual Design

Licence 2

Visual Production

Licence 2

Special Visual Production

Licence 2

PROGRAMME (création 1996)

Sound Production

Music Selection for Visual Image

Licence 2

Sound Contents Production

Licence 2

Visual Design for Sound

Licence 2

Midi Cord

Licence 2

Visual Production Practice

Licence 2

Hardware Recording Techniques

Licence 2

MIDI

Licence 2

Studio Recording Technics

Licence 2

Practice of Sound System Production

Licence 2

Practice of 3D Electronical Sound Production

Licence 2

PROGRAMME (création 1996)

Film & Visual Image

PROGRAMME (création 1999)

Advertising & Motion Graphic

Practice of Photography

Licence 2

History of Design

Licence 2

Basic Film Production

Licence 2

Plane Modeling Drawing

Licence 2

Film Techniques

Licence 2

Practice of Imaging Device

Licence 2

Practice of VJ Production

Licence 2

Photography Technics

Licence 2

Film Analysis

Licence 2

Idea & Expression

Licence 2

Fairy tale Reading

Licence 2

Basic Visual Design

Licence 2

Idea & Basic Writing

Licence 2

Computer Graphics

Licence 2

Film Director Analysis

Licence 2

Color Study

Licence 2

History of Western Films

Licence 2

Practice of Lighting

Licence 2

Practice of TV Production

Licence 2

Visual Design

Licence 2

Scenario

Licence 2

Basic Visual Design

Licence 2

Practice of Film Directing

Licence 2

3D Modeling

Licence 2

Practice of Cinematography

Licence 2

Web Design

Licence 2

Film Production Workshop

Licence 2

Advertising Design

Licence 2

Film Editing Technics

Licence 2

Web Motion Graphics

Licence 2

Korean Film Studies

Licence 2

Web Interaction

Licence 2

Film Style Analysis

Licence 2

Sound Design

Licence 2

Film Acting Analysis

Licence 2

3D Animation

Licence 2

Producing

Licence 2

Visual Design

Licence 2

Cinema & Philosophy

Licence 2

CF Production

Licence 2

Coloriste

Licence 2

CF Visual Special Effect

Licence 2

Stereoscopic 3D Film Production Techniques

Licence 2

Visual Image Aesthetic

Licence 2

Interactive Design

Licence 2

Special Visual Conversion

Licence 2

3D Stereoscopic Image

Licence 2

Practice of Advertising Design

Licence 2

Multimedia Contents Production

Licence 2

PROGRAMME (création en 2005)

Digital Broadcast Media

PROGRAMME (création en 1995)

Animation Development

Visual Production & Producing

Licence 2

Motion Picture Literacy

Licence 2

Introduction Broadcasting

Licence 2

Stereoscopic 3D Animation

Licence 2

Practice of Continuity Writing

Licence 2

Medium Expression

Licence 2

Photography

Licence 2

Life Drawing

Licence 2

Graphic Design

Licence 2

Animation Drawing

Licence 2

Shooting & Lighting

Licence 2

Development & Expression

Licence 2

Visual Directing

Licence 2

Image & Color

Licence 2

Color Study

Licence 2

Digital Image

Licence 2

Image Analysis

Licence 2

Basic Digital Motion Picture

Licence 2

Broadcasting System Design

Licence 2

Digital Painting

Licence 2

Visual Editing

Licence 2

Projects

Licence 2

Special Effects

Licence 2

Senior Portfolio

Licence 2

3D Graphics

Licence 2

Concept Design

Licence 2

Practice of VJ Production

Licence 2

Animation Principle

Licence 2

Digital Sound Production

Licence 2

Experimental Animation

Licence 2

Imaging Device Operating

Licence 2

2D Animation

Licence 2

Practice of Broadcast Program

Licence 2

Digital Animation

Licence 2

Studio Management

Licence 2

Layout

Licence 2

Visual Design

Licence 2

Lighting & Rendering

Licence 2

Program Controller

Licence 2

3D Animation

Licence 2

Theory of 3D Visual

Licence 2

Reality 3DAnimation

Licence 2

Practice of Stereoscopic Image

Licence 2

VFX

Licence 2

Background Processing

Licence 2

Composition

Licence 2

PROGRAMME (création en 2008)

Stereoscopic 3D Production

PROGRAMME (création en 2005)

Visual Image & Directing

Understanding to Realistic Media

Licence 1

Digital Storytelling Workshop

Licence 2

Stereoscopic Image Grammar

Licence 1

Practice of Stereoscopic 3D Production

Licence 2

Storyboard Production Technics

Licence 1

Practice of New Media Contents

Licence 2

Stereoscopic Image Producing

Licence 1

Practice of TV Studio Production & Producing

Licence 2

Stereoscopic Image Production

Licence 1

Documentary Production Workshop

Licence 2

Shooting & Visual Expression

Licence 1

Practice of Digital Film Production

Licence 2

Stereoscopic Image Shooting

Licence 1

Advanced Visual Editing Practice

Licence 2

Basic Stereoscopic Image Editing

Licence 1

Understanding to Culture Contents

Licence 2

Stereoscopic Image Editing

Licence 1

Stereoscopic Image Design

Licence 1

Motion Graphics

Licence 1

Sound Design

Licence 1

Theory of New Media

Licence 1

Capstone Design

Licence 1

Film Production

Licence 1

PreViz Stereoscopic Shooting

Licence 1

Stereoscopic Image Editing & Production

Licence 1

DI Editing

Licence 1

VFX

Licence 1

Studio Recording Techniques

Licence 1

3D Computer Graphics

Licence 1


Dong-Ah Institute of Media and Arts, Gyeonggi, 1974

PROGRAMME

Visual Production

Digital Editing

Licence 1

Plan for Image & Video Production

Licence 1

Light Equipments & Practices

Licence 1

Multimedia Sound

Licence 1

Basic Exercises of Image & TV Production

Licence 1

Camera walking

Licence 1

Theory of Broadcast Sentences

Licence 1

Special Lighting

Licence 1

The theory of Visual Editing

Licence 1

Music video Production

Licence 1

ENG Camera

Licence 1

Set design

Licence 1

Introduction to broadcasting engineering

Licence 1

Writing the Script

Licence 1

Basic Editing and Exercise

Licence 1

Advanced Digital Video Editing

Licence 1

Theory of Directing

Licence 1

Informational Society & New Media

Licence 1

Broadcast/Cast Programming

Licence 1

Graduation Production

Licence 1

Visual Grammar Theory & Practice

Licence 1

History of Korean Broadcasting

Licence 1

Photojournalism

Licence 1

Show Production

Licence 1

Composition & Continuity

Licence 1

Visual Communication

Licence 1

Studio Production

Licence 1

Advanced Digital Video Editing

Licence 1

Image & Video Production System Operation

Licence 1

Practice of Radio Production

Licence 1

Internet Broadcasting

Licence 1

History of Media & Arts

Licence 1

Computer Graphics

Licence 1

Social Psychology

Licence 1

Commercial Video Production

Licence 1

Program Production for Culture

Licence 1

Drama Production

Licence 1

Analysis of Visual Image

Licence 1

PROGRAMME

FILM

Art & Technology

Licence 1

Producing

Licence 1

Practice of Film Production

Licence 1

Acting & Directing

Licence 1

Introduction to Film

Licence 1

Shooting & Lighting Seminar

Licence 1

History of World Cinema

Licence 1

Cinema Music

Licence 1

History of Korean Cinema

Licence 1

Animation

Licence 1

Film Analysis

Licence 1

Music Video

Licence 1

Graduation Production

Licence 1

Audio Editing

Licence 1

Short Scenario

Licence 1

Experimental Film

Licence 1

Shooting & Lighting

Licence 1

Practice of Directing

Licence 2

Creative Writing

Licence 1

Master class

Licence 2

Film Editing

Licence 1

Story Development

Licence 2

Storytelling

Licence 1

HD Shooting & Lighting

Licence 2

Production Design

Licence 1

Practice of Art Mechanism

Licence 2

Documentary

Licence 1

Practice of Creative Acting

Licence 2

Sound Production

Licence 1

Film Editing Seminar

Licence 2

Editing Analysis

Licence 1

Screen Acting

Licence 2

Pratice of Film Studio

Licence 1

Story Workshop

Licence 2

Scenario

Licence 1

Film Producing

Licence 2

Visual Special Effects

Licence 1

Culture Contents Marketing

Licence 2

Sound Seminar

Licence 2


Yeungnam College of Science & Technology, Daegu, 2000

Programme

Stereo Graphics Media

Drawing

Licence 1

Stereoscopic Image Directing

Licence 1

Idea & Expression

Licence 1

Stereoscopic Image Shooting

Licence 1

Basic Cinematography

Licence 1

Stereoscopic Image Editing

Licence 1

Basic design

Licence 1

Stereoscopic Animation

Licence 1

Visual Image Analysis & Producing

Licence 1

Stereoscopic Conversion

Licence 1

Screenwriting

Licence 1

Visual Advertising

Licence 1

Computer Graphics

Licence 1

VJ

Licence 1

Motion Graphics

Licence 1

Portfolio

Licence 1

Digital Sound

Licence 1

3D Graphics

Licence 1

Digital Editing

Licence 1

3D Animation

Licence 1

Shooting & Lighting

Licence 1

Haut de page

Notes

1 Park Se-Hoon est très explicite : « After the Korean War, the Korean school system suffered dramatic changes reflecting those established under the United States occupation. Because of the huge amount of influences from the United States, the current Korean school seems to be a product finished with hardware from the United States and software made by Confucians ». Park Se-Hoon, « Why the Korean System Is Not Superior », New Politics, Winter 2012, Vol : XIII, p. 4. 

2 The Telegraph : « Korea’s school system a pressure cooker for children » (3 décembre 2013) ; Le Monde : « L’Obsession scolaire de la Corée du Sud » (1er septembre 2013) ; Il Corriere della Sera : « Volete essere scolari infelici ? Nascete in Corea del Sud » (27 février 2014) ; El Pais : « Paradoja escolar en Corea del Sur » (6 décembre 2010), etc. Ce discours sur l’ « obsession » coréenne de l’éducation est relayé également par les divers blogs où les étudiants échangent des informations le ssystème universitaires.

3 1963-1993, Kim Young-sam étant le premier président « civil » de la Sixième Republique.

4 A la liberation 22 % seulement des adultes coréens savait lire et écrire. Au sujet de l’éducation pendant la période colonial, lire l’excellent article de Hiroshi Abe, « Higher Learning in Korea under Japanese rule : Keijo Imperial University and the “People’s University “ Campaing », The Devoloping Economies, vol. 9, issue 2, june 1971, pp. 174-196. Voir également : Kim Shin-il, “Korean Education : Past and Present," Korea Journal, 27.4, 1987, pp. 4-19 ; Kim-Renaud, Young-Key, "The Role of Education in Korean Society," International Journal of Educational Development 11.4, 1991, pp. 295-313 ; "Japanese Government General in Korea (JGGK). 1918." In The History of Education in Korea, Seoul, Education Publishing, 1986 ; Michael Edwin Robinson, Cultural Nationalism in Colonial Korea, 1929-1925, Seattle University of Washington, Press, 1986 ; Pang Ki-jung‬, Michael D. Shin‬, Kim Yong-sŏp‬, Landlords, Peasants, and Intellectuals in Modern Korea, East Asia Program, Cornell University‬, 2005.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

5 Haboush JaHyun Kim, "The Education of the Yi Crown Prince : A Study in Confucian Pedagogy," in William Theodore de Bary and JaHyun Kim Haboush, The Rise of Neo-Confucianism in Korea, New York, Columbia University Press, 1985, pp. 161-222. Maurice Courant a écrit à ce propos : « En arrivant au confucianisme, nous touchons le centre de la pensée coréenne : constitution sociale et administrative, idées philosophiques, conception de l'histoire et de la littérature, tout part de là pour le Coréen ; spéculation, observation et critique, enthousiasme, sens pratique, curiosité, tout l'y ramène. Il n’est pas possible de se faire une idée du mouvement intellectuel de ce coin du monde, si l’on ne se rend compte de ce qu’est le confucianisme en lui-même et de ce qu’il est devenu dans la péninsule », Courant, M., « Bibliographie coréenne », in Madec, L. & Saint Guilhem C.-É., Corée, voyageurs au Pays du matin calme – Récits de voyage 1788-1938, Paris, Omnibus, 2006, p. 45-66.

6 Pierre Bourdieu, « Systèmes d’enseignement et systèmes de pensées », La Revue des Sciences sociales, Unesco, n° 3, 197, p. 182.

7 Avant 1987, seules les sociétés nationales cinématographiques étaient autorisées à importer et distribuer les films étrangers, idem pour les programmes télévisuels.

8 Winter Sonata, le grand succès des « Cinderella Story », mais aussi Iris ; The Legend ; Killer K ; Story of a Man ; Resurrection ; White Christmas ; Alone in Love ; Miss Ripley ; Baby-faced Beauty, etc. Nous reviendrons plus loin sur l’impact du succès des séries télévisuelles dans l’enseignement du cinéma et des médias en génral. Pour une etude détaillée sur l’évolution des dramas voir : Veluree Metaveeviniy, « Key success factors of Korean TV industry structure that leads to the popularity of Korean TV dramas in a global market », Journal of East Asian Studies, 2006, pp. 99-136 ; Lee Sue-Jin, « The Korean Wave : The Seoul of Asia », The Elon Journal of Undergraduate Research in Communications, vol. 2, No. 1, printemps 2011 ; Jennifer Rousse-Marquet, “Les « dramas », moteur du soft power coréen, t difficilement saisissable s.inaglobal.fr, 28.06.2012 (en ligne).

9 Citons à ce propos, les ouvrages incontournables : Yi Hyo-In, Jung Jong-Hwa, Park Ji-Yeon, A History of Korean Cinema : From Liberation Through the 1960s Seoul, Korean Film Archive, 2005 ; Brian Yecier, Shim Ae-Gyung, Korea’s Occupied Cinema, 1893-1948, New York, London, Routeldge, 2011 ; Lee Hyan-jin, Contemporary Korea Cinema : identity, culture, Politics, New York, Manchester, University Press, 2001 ; James, David E., and Kim Kyung-Hyun (eds.), Im Kwon-Taek : The Making of a Korean National Cinema, Detroit, Wayne State University Press 2002 ; Jung Jong-Hwa, Korean Cinema History, vol. 1-2, Soule, Yeohwadog, 1997 ; See, Lee Young-Il, The History of Korean Cinema : Main Current of Korean Cinema, trans. Richard Lynn Greever, Seoul, Motion Picture Promotion Corporation, 1988 ; Yi Hyo-In and Lee Jung-Ha (eds.), Korean New Wave : Retrospectives from 1980 to 1995, Pusan, Pusan International Film Festival, 1996, etc. En français : Ariano Aprà (sous la dir.), Le cinéma coréen, Paris, Éditions du Centre Pompidou, 1993, Antoine Coppola, Le Cinéma sud-coréen : du confucianisme à l'avant-garde, Paris, L'Harmattan, 1996 ; Frédéric Monvoisin, Cinémas d’Asie. Hongkong, Corée du Sud, Japon, Taiwan. Analyse géopolitique, Rennes, PUR, 2013.‬‬‬‬‬‬‬

10 Un exemple que nous connaissons pour avoir y participé : ce n’est que depuis 2011 que le Department of Korean History de la Korea University s’intéresse aux archives visuelles et sonores comme possibles objets d’études pour l’Histoire de la Corée contemporaine. Mais avant d’en faire une nouvelle approche, il lui a fallu lancer un vaste programme de recherche pour collecter des archives audio-visuelles en Corée, France, Allemagne, États-Unis. Un tout premier colloque international New Approaches to History through the Visual Media (Séoul, 4 et 5 juillet 2014) a mis l’accent sur l’importance des archives audio-visuelles pour les recherches historique. Pour en saisir la portée, il suffit de rappeler les travaux, dès 1960, de Marc Ferro…

11 Jeong Hyeon-Seon, Ahn Jung-Im, Kim Ki-tai, Jeon Gyong-ran, Cho Young-Ha, Kim Yang-Eun, « History, Policy, and Practices of Media Education in South Korea », Revista Comunicar, 2009, vol. XVI, n. 32, pp. 111-125 (accessible en ligne).

12 Pour plus de détails sur cette loi et les règlement pour les diffusion des programmes radiophoniques et télévisuels, voir : Ki-sung Kwak, « Broadcasting Deregulation in South Korea », On Korea, Academie Paper Series, Washington, Economic Institut of America, vol. 3, 2010, p. 81.

13 Jeong Hyeon-Seon, Ahn Jung-Im, Kim Ki-tai, Jeon Gyong-ran, Cho Young-Ha, Kim Yang-Eun, « History, Policy, and Practices of Media Education in South Korea, op. cit., p. 122. « These changes in the political and media environments affected the practices of media education in that civil society associations began to focus more on the education of children and young people rather than on the education of television viewers. School teachers began to teach media education (…) Since the mid 1990s, young people’s interest in film and video production has increased with the popular use of digital camcorders. Many youngsters have learned video production skills at a low cost in youth centres run by local governments. (…) The Korean Society of Media Education began to hold its national conference on media education in 1997, in order to provide a forum for teachers, practitioners, activists, and academics to share their experiences and to discuss the issues.

14 Valérie Gelézeau, “Espoir et disillusion de la decennia du “rayon de solei”, Critique internationale, Presses Scionces Po, n° 49, 2010, p. 9 (accessible en ligne) ; voir également : Moon Chung-In, David Steinberg (eds), Kim Dae Jung Government and Sunshine Policy : Promises and Challenges, Séoul, Yonsei University Press, 1999 ; Samuel Kim, Inter-Korean Relations : Problems and Prospects, Londres, Palgrave, 2004 ; Son Key-Young, South Korean Engagement Policies and North Korea : Identities, Norms and the Sunshine Policy, New York, Routledge, 2006 ; Koo Young-Nok, Corée : vers la réunification ?, Paris, Syllepse, 2002 ; Claude Helper, Corée : réunification impossible ?, Paris, L’Harmattan, 2008, et en coréen Yi Sang-min, Isibil segi-ŭi nambukhan chŏngch’i : saeroun nambukkwan’gye-wa t’ongilhan’guk-ŭi mire (La politique intercoréenne au XXIe siècle : vers une Corée du Sud réunifiée et de nouvelles relations intercoréennes), Séoul, Hanul, 2000 ; Kim Kŭn-sik, Kim Yŏnch’ŏl, Kim Kap-sik, Chŏng Yŏngch’ŏl et al., T’ongil. Nambuk kwan’gye sajŏn (Dictionnaire de la réunification et des relations Nord/Sud), Séoul, Ministère de la Réunification, 2004 ; Kim Chiyŏng, Tet’angt’ŭ-wa nambuk kwan’gye (« Détente » et relations Nord/Sud), Séoul, Sŏnin, 2008.

15 Yim Hak-soon, “Cultural Identity and Cultural Policy in South Korea”, The International Journal of Cultural Policy, 8, no.1, 2002, pp. 37-48.

16 Shim Ae-Gyung, « From the Center of Different Peripheries : Constructing Cultural Content in a New Age of Diversity », University of New South Wales , 2003, p. 301 (accessible en ligne) « Clearly, a long history of cultural policy in Korea, accentuated differently by various government administrations such as Korean Cultural Content Agency (KOCCA) and Korean Film Council (KOFIC), has provided a sturdy backbone to the rise of this Korean Wave and a new age of transnational cultural flows ».

17 D’ailleurs, l’expression « vague coréenne » a d’ailleurs été utilisée pour la première fois par des médias chinois en 2001 : Jang Su-hyun (ed.), Why China Receive Hallyu, Hakkojae, Séoul, 2004. Cité par CHEN Yixiu, Shaping the television audience : the historic analysis of the rise of Korea drama market in Taiwan, Master Thesis, Graduate Institute of Communication, Tamkang University, Taiwan, juin 2004.

18 Shim Doo-bo, « L’hybridité et l’essor de la culture coréenne en Asie », www.ina-expert.com : Mise en ligne : septembre 2011, texte original publié en anglais en 2006 : “Hybridity and the rise of Korean popular culture in Asia ”, in Media, Culture & Society : Media, Culture & Society, Sage Publications, janvier 2006. 

19 Homi Bhabha, The Location of Culture (1994), chap. « The postcolonial and postmodern questions of agencey. The Survival of Culture », New York, Routledge, 2002, pp. 303-33.

20 A ce sujet et concernant Kim Ki-Dick, voir : Cho Hwa-rim et Giusy Pisano, « Le récit triptyque par la musique. L'exemple des films de Kim Ki Duk » (avec Cho Hwa-rim), Mise Au Point, n° 5, 2013.

21 Shin Jee-young‬‬‬‬‬‬, Negotiating local, regional, and global : Nationalism, hybridity, and transnationalism in New Korean Cinema, Indiana University, UMI, ProQuest‬ Dissertations Publishing, 2008, p. 58.

« Indeed, the concept of globalization through koreanization provides a perfect ground for the ongoing commercialization and commodification of traditional culture industry while claiming to protect cultural identity from the threats of cultural imperialism or homogenization ».

22 Idem, p. 44. « …. with the boon, many film studios were built and several film departments were established at universities ».

23 Veluree Metaveeviniy, « Key success factors of Korean TV industry structure that leads to the popularity of Korean TV dramas in a global market », Journal of East Asian Studies, 2006, p. 118. « KBI has provided open forms for the development of TV programs by contributing special articles, papers, and broadcasting-related criticisms, and played a mediating role between scholars and working professionals through the introduction of academic theories and the views of experts. (…) Moreover, there are workshops on program production for university students. This factor enables to create educational system with balance between practical skill and theoretical foundation ».

24 Michel Marie, Guide des Études cinématographiques et audiovisuelles, Paris, Nathan, 2006.

25 Site internet de la Sognag University.

26 Site de la Korea National University of Arts.

27 Shim Doo-bo, « L’hybridité et l’essor de la culture coréenne en Asie », op. cit. 

Haut de page

Table des illustrations

Légende Le soulèvement de Gwangju le 18 mai 1980
URL http://map.revues.org/docannexe/image/1887/img-1.jpg
Fichier image/jpeg, 88k
Légende Le soulèvement de Gwangju le 18 mai 1980
URL http://map.revues.org/docannexe/image/1887/img-2.jpg
Fichier image/jpeg, 84k
URL http://map.revues.org/docannexe/image/1887/img-3.png
Fichier image/png, 62k
URL http://map.revues.org/docannexe/image/1887/img-4.jpg
Fichier image/jpeg, 60k
Légende Titre coréen : Gae-wa Neukdae-ui Sigan (Série Télé)Titre français : Time Between Dog and WolfSortie : 2007Production : MBC-TV
URL http://map.revues.org/docannexe/image/1887/img-5.jpg
Fichier image/jpeg, 52k
Légende Titre coréen : Balhyo Gajok (Série Télé)Titre français : Fermentation FamilySortie : 2011Production : JTBCRéalisateur : Park Chan-Hong
URL http://map.revues.org/docannexe/image/1887/img-6.jpg
Fichier image/jpeg, 56k
Haut de page

Pour citer cet article

Référence électronique

Heui-Tae Park et Giusy Pisano, « Enseignement du cinéma et des médias en Corée du Sud », Mise au point [En ligne], 7 | 2015, mis en ligne le 25 mai 2015, consulté le 23 septembre 2017. URL : http://map.revues.org/1887 ; DOI : 10.4000/map.1887

Haut de page

Auteur

Heui-Tae Park et Giusy Pisano

-
Park Heui-Tae est professeur de recherche dans le département « Histoire de la Corée » de la Korea University. Après avoir obtenu un Doctorat en études cinématographiques à l’Université Paul Valéry - Montpellier III, ses recherches portent sur la relation entre réalité et cinéma. Il est l’auteur de nombreux articles sur le documentaire et l'esthétique du cinéma ; il est membre du C.A. de la Documentary Studies Association of Korea. En France, il particpe au projet « Les Arts trompeurs. Machines, Magie, Médias » (Labex Arts-H2H/ ENS Louis-Lumière/Université de Montréal).
-
Giusy Pisano est Professeur des universités à l’École nationale supérieure Louis-Lumière, Research Professor au Center of Koeran History, directrice de recherche à l'ED Arts et Médias/Université Sorbonne Nouvelle-Paris 3 et membre de l'IRCAV. Elle est l'auteur des ouvrages L’Archive-forme (dir.), Paris, L’Harmattan, 2014 ; Archives de la mise en scène. Hypermédialités du théâtre (co-direction avec Jean-Marc Larrue), Lille, PUS, 2014 ; L’Amour fou au cinéma, Paris, Armand Colin, 2010 (traduit en italien : Roma, Gremese, 2011) ; Une archéologie du cinéma sonore, Paris, Éditions du CNRS, 2004 ; Le muet a la parole. Cinéma et performances à l’aube du XXe siècle (codirection avec Valérie Pozner), Paris, CNRS/AFRHC, 2005 ; La Musique !, Codirection avec François Albera Paris, AFRHC, 1895, 2003. Elle dirige la collection « Images et sons » des Presses Universitaires du Septentrion. Actuellement, elle codirige avec Jean-Marc Larrue le projet « Les Arts trompeurs. Machines, Magie, Médias » (Labex Arts-H2H/CRIalt).

Haut de page

Droits d’auteur

Licence Creative Commons
Les contenus de la revue Mise au point sont mis à disposition selon les termes de la Licence Creative Commons Attribution - Pas d'Utilisation Commerciale - Pas de Modification 4.0 International.

Haut de page